Фомич Микола: «Петиції є ознакою відкритого суспільства і лише від влади залежить наскільки ефективним стане такий спосіб взаємодії з громадою»

Фомич Микола: «Петиції є ознакою відкритого суспільства і лише від влади залежить наскільки ефективним стане такий спосіб взаємодії з громадою»

Останнім часом на позиції абсолютного лідера серед міських веб-сайтів з огляду на відвідуваність та активну участь у його роботі виходить електронний портал Черкаської міської ради.

Причиною такої популярності сайту без сумніву можна вважати введення нового механізму комунікації влади та громади міста – електронних петицій.

Саме в ці дні минає перший місяць роботи механізму електронних колективних звернень в нашому місті, тому спробуємо глибше розібратись, що власне є «електронна петиція», а також підіб’ємо перші підсумки роботи ресурсу і проаналізуємо основний зміст звернень містян.

Петиція як механізм комунікації влади та суспільства має довгу історію.

Термін «петиція» (petitio) з латинської перекладається як пошук, вимога, прохання.

В юридичній енциклопедії за редакцією Ю. Шемшученка петиція розтлумачена як колективне письмове звернення громадян з того або іншого питання, яке подається здебільшого главі держави чи іншим органам державної влади та місцевого самоврядування.

Електронна петиція – це особлива форма колективного звернення громадян до посадових осіб та органів влади, що зареєстроване у вставленному порядку і передбачає особливий порядок її розгляду.

Електронні петиції існують у багатьох країнах світу.

Більше 70 держав використовують цей інструмент взаємодії суспільства та влади.

Головна мета такого документу – звернути увагу влади на існуючу проблему у будь-якій сфері політики, економіки, громадського життя тощо.

Державою, що започаткувала практику електронних петицій, вважається Великобританія.

Спочатку електронні петиції запрацювали на регіональному рівні, і з часом дія інтернет-петицій поширилася на всю країну.

У 1999 р. на сайті парламенту Шотландії було відкрито портал E-Petitioner, на якому вперше через спеціальну електронну форму громадяни мали змогу направити пропозиції та звернення депутатам.

Першою петицією стала ініціатива громадської організації Всесвітній фонд дикої природи (WTF) про створення національного парку в частині узбережних територій.

В Україні, процес підготовки до введення практики електронних петицій розпочався ще у 2009 р. і лише 2015 року, зокрема 28 серпня 2015 р. Президент України видав Указ «Про порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові Україні», згідно з яким вже наступного дня на офіційному сайті Президента було запущено сервер петицій.

Першою петицією, що досягла необхідної кількості голосів, стала петиція від Української асоціації власників зброї, в якій вимагається законодавчо затвердити право громадян України на захист.

Місто Черкаси, долучилося до вказано механізму учасницької демократії лише 2016 року. 28 січня 2016 року було прийнято рішення Черкаської міської ради № 2-143 «Про електронні петиції».

І майже півроку міській раді знадобилося, щоб його реалізувати. 6 вересня на веб-сайті міської ради запрацював розділ присвячений електронним петиціям, вже 7 вересня було зареєстровано перші петиції щодо чистки затоки в річці Дніпро біля пляжу «Марина» та встановлення світлофора на перехресті бульвару Шевченка та вулиці Іллєнка.

Для створення електронної петиції ініціатор (особа чи група осіб) має сформулювати суть звернення та розмістити текст на офіційному сайті Черкаської міської ради.

Також петиція може бути також розміщена на веб-сайті громадського об’єднання, яке здійснює збір підписів на підтримку електронних петицій.

Електронна петиція оприлюднюється на офіційному сайті міської ради або на порталі громадської організації, яка організувала збір підписів, протягом двох робочих днів з дня відправлення її автором.

Дата оприлюднення петиції водночас вважається датою початку збору підписів на її підтримку.

Щоб електронне звернення було розглянуто потрібно, щоб воно зібрало 250 підписів, протягом не більше як 1 місяця з дня його опублікування, і за таких умов це звернення подається на розгляд міському голові.

Електронна петиція, що не набрала встановленої кількості підписів, розглядається як звичайне звернення громадян.

Початок розгляду електронної петиції здійснюється невідкладно, але не пізніше 10 робочих днів з дня її оприлюднення.

Інформація про початок розгляду електронної петиції, яка в установлений строк набрала необхідну кількість голосів на її підтримку, має оприлюднюватись на офіційному веб-сайті Черкаської міської ради, не пізніше як через три робочі дні після набрання необхідної кількості підписів на підтримку петиції, а в разі отримання електронної петиції від громадського об’єднання – не пізніш як через два робочі дні після отримання такої петиції.

Публічне оголошення рішення Черкаського міського голови щодо електронної петиції оприлюднюється на веб-сайті Черкаської міської ради та надсилається автору звернення.

Уже перший досвід роботи системи електронних петицій в нашому місті показав, що це було правильне і актуальне рішення.

Станом на 08.10.2016 на сайті Черкаської міської ради зареєстровано 17 електронних петицій, дві з яких вже набрали встановлену кількість підписів на їх підтримку і знаходяться на розгляді.

У зверненнях, мешканців міста найчастіше хвилюють питання житлово-комунального господарства (дорожня інфраструктура) – 7 звернень, охорони здоров’я та містобудування по 3 звернення, 2 звернення стосовно транспорту та по 1 зверненню у галузі культури та екології.

prostir_ck_petytsii_2

Разом з тим, містяни вказують на певні проблеми роботи ресурсу, так є питання стосовно відмови у реєстрації, авторизації через соціальні мережі, потребують удосконалення функціональні можливості сайту, зокрема відновлення логіну та паролю.

Підсумовуючи варто сказати, що механізм електронних петицій – це ще один інструмент, що дає змогу людям реалізовувати безпосереднє волевиявлення.

Петиції є ознакою відкритого суспільства і лише від влади залежить наскільки ефективним стане такий спосіб взаємодії з громадою.

Чи скористається цим інструментом влада для того, щоб не просто почути містян, а вирішувати зазначені у зверненнях проблеми незабаром покаже час.

 

(З використання матеріалів С. Закірова. «Електронні петиції в Україні: становлення системи та механізм дії»)

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *